Klockan 08:00 körde vi och vi hade hela äventyret framför oss först öresundsbron den är ju ganska mäktig i sig men vi är ju lita vana vid den däremot Stora bält bron imponerade lite på Ildi och philip de tyckte den var både hög och lång. därefter stannade vi i flensburg på scandinavian park för att shoppa lite det blev en del gott att dricka. Resan går vidare och nästa händelse där någon av oss reagerade var bron över Kiel kanalen denna tyckte jag (Roger) var läskigt hög, Ildi tyckte det var läskigt med tunneln under Elbe dessutom var där vägarbete så det gick lite sakta. Vi hade beslutat att undvika kassel därför började vi söka efter Camping när vi närmade oss Hannover. Vi körde av mot Celle och kom lite fel men efter ett tag hittade vi en liten Camping som var mysig även om den var ganska sliten.
Söndag 1/7
Vi Gav oss iväg vid 10 tiden och började vår färd mot munchen, vi hade inte riktigt räknat med att vi skulle köra över ett berg även denna väg så det blev lite frustrerande och det blev ju inte bättre av att vi hade riktigt dåligt väder bitvis samt riktigt dåliga vägar. När vi äntligen kom till Nurnberg planerade vi att vi skulle ta oss till weynar strax söder om munchen, men precis söder om nurnberg var det ett vägarbete som startade just denna dag det genererade gigantiska köer med ett par timmars köande. Vi ändrade planen och valde en stellplats i gredine (stellplats keller) denna kan vi varmt rekommendera för alla som kör söderut platsen i sig var en grusplan men det var rent och fräscht samt riktigt god mat där. Vi betalade 15 euro för övernattningen
Alla vi frågat samt alla inlägg vi hittat på nätet har man sagt att förbrukningen borde ligga på ca: 1 till 1,5 liter per mil detta stämmer ej i vårt fall.
Alla varnade oss för kasselbackarna så dessa undvek vi på vägen ner men nu i efterhand efter att ha klättrat över alperna samt karpaterna så känns det som om att kasselbackarna inte borde vara något problem, nästa gång kör vi där!!!!
.
Måndag 2/7 Kl 07:00 beger vi oss av och har målet inställt på Innsbruck, naturligtvis är det en massa vägarbeten vid munchen så vi känner alla tre att det kan vara lagom att övernatta en till två nätter i österrike. När vi stannar vid en rastplats ca 6 mil från Innsbruck träffar vi ett svenskt par som är vana europa resenärer med husvagn och efter att ha talat med dem en stund så ändrar vi planen och börjar köra mot Garda sjön detta visar sig vara ett fantastiskt smart drag. Naturligtvis så kallsvettas jag (Roger) när vi kör över brennerpasset det är ju högt. Men jag måste erkänna att det var inte alls så farligt som jag hade räknat med. Från Passet och in i italien är det en enormt lång nerförsbacke bara att motorbromsa så fixar man det. I ternto var det dags att köra av motorvägen och köra lite på småvägar. Plötsligt var den där "sjön" och ner till den gick en liten serpentinväg naturligtis så var fotograferna redo för detta dvs inte många foton men några blev det. Väl nere från denna serpentinväg så var det dags att leta campingplats och det var nästa moment för lite frustration. Det är inte som hemma dessa campingplatser ligger uppe på berget och känns väldigt svårtillgängliga dessutom på fel sida om vägen. Men skam den som ger sig vi hittade förmodligen Gardasjöns bästa camping Camping Baldo den ligger precis vid vattnet på rätt sida om vägen. Philp mätte avståndet och vi har ca 15 meter att gå men då tror jag att han har tagit i jag tror att det är max 10. Detta är en helt fantastisk camping dels läget men även ägaren och personalen de får 10 av 10 möjliga i betyg. Vi skulle stanna 2 nätter men vi valde att ta en natt extra. Hade vi kunnat hade vi stannat för alltid.
På tur i byn där vi
bodde
Skulle vara lockande att
ta ner båten till Garda för att ha en semesterbostad i denna fantastiska miljö
![]() |
Piazza i Torri del Benaco varför hittar vi inte så mysiga platser hemma i sverige |
![]() |
Hyfsat bra läge att
tillbringa semestern på vi bodde 10 meter från vattnet i Garda
|
Förvånansvärt är att
alla man pratat med sa att bilen skulle dra upp till 1,5 liter per milen faktum
är att den drog som mest över Brennerpasset och då drog den 0.82 liter/mil
2012-07-05
Nu har vi anlänt till
Venedig, vägen från Garda sjön och hit var en baggis det gick snabbt att köra
även om det var ganska mycket trafik. När vi kom in på Campingen skulle vi
hitta en plats och tro det eller ej men just nu sitter vi på
"uteplatsen" i förtältet men utan att sidorna är på plats och dricker
rom o cola (dock ej filip). Mellan oss och havet finns ett buskage men tar man
en sten och kastar över buskarna så dimper de ner i Medelhavet. Vi är tämligen
överrens om att det ultimata sättet att resa på är med husvagn möjligt att
husbil vore bättre men det är en otrolig frihet att kunna resa i den takt man
känner för samt dit där man vill för tillfället. I morgon åker vi in till
VENEDIG på förmiddagen sen får vi se hur länge vi stannar vi vill ju tillbaka
hit och bada. Stranden är fantastisk och det var säkert upp emot 30 grader i
vattnet i dag.
Andra dagen i Cavallino
så var det dags att besöka Venedig det var verkligen en upplevelse det var
vackrare än man kunde föreställa sig dock så var priserna väldigt överdrivna 16
Euro för en öl, en vatten och en Cola fast iofs så hade man fått ge det samma
hemma i sverige. Det var enkelt att ta sig in till venedig man tog båten från
punta sabbioni och direkt in till Venedig
Båtfärden tog ca 20 minuter och i det fantastiska italienska vädret var det en ren njutning till och med Ildi tyckte det var mysigt, Philip var dock lite trött efter en dag i venedig
Att köra i Italien är inga problem dock är man inte lika hänsynstagande som i tyskland och österrike. Dessutom är det ganska dyrt att köra från Garda sjön till Venedig kostade ca 17 Euro
2012-07-09
I dag den 9/7 på förmiddagen anlände vi till Gyömrö 31 grader varmt när vi klev av bilen NAJS
![]() |
Philip tar ett
kvällsdopp i Zamardi
|
![]() |
På Morgonen innan vi gav
oss iväg till Budapest
|
I dag måndag den 16/7 kl
08:45 sitter vi åter hemma i köket, och har sovit en natt i vår egen säng.Om
pengarna hade räckt till så hade vi gärna varit iväg 2 veckor till eller 3
eller varför inte forever. Det har varit väldigt intressant att se europa från
den sida vi sett det. I stort sett kan vi säga att alla de människor vi stött
på har varit väldigt trevliga, hjälpsamma och tillmötesgående. I Venedig fick
jag en känsla av att vi svenskar många gänger blir förväxlade med tyskar i
sydeuropa, damen som ägde camping sanmarco verkade ändra attityd när hon insåg
att vi inte var
tyskar (Inte för att svenskar har
ett bra rykte , men ibland är det kanske oförtjänt dåligt). Inför denna resan
var vi ganska ovetande om vad vi hade framför oss b.l.a så var vi oroliga för
hur mycket bilen skulle förbruka, tro det eller ej men förbrukningen har legat
mellan 0,77 - 0,82. Vi vet ej om detta beror på den kombination som vårt
ekipage består av Saab 9-5 1,9 Tdi 2008 års modell samt en Solifer 550 Glt 1992
årsmodell (Totalvikt 1280 kg) oavsett vilket så är vi jättenöjda med den
förbrukningen. Om och när det är dags att byta till en nyare vagn så blir det
en solifer igen i samma storlek och absolut inte boogie, vi blev varse om att
en större vagn är ingen bra ide om man vill semestra utomlands speciellt då i
Italien
Nåväl åter till hemresan
Det
var trångt men gick faktiskt smärtfritt. därefter började vi köra mot Rajka.
Vädret var mulet vi kände det som att det svenska sommarvädret redan hade nått
oss. Väl inne i Slovakien så började det regna dock så är ju vägarna ganska bra
i slovakien så det var inte så jobbigt att köra. När vi passerat gränsen
Tjeckien-Slovakien var det dags att betala motrvägs skatt 17 Euro, måste säga
att det är skandal att de tar så mycket betalt för att köra på de direkt usla
vägarna de har i Tjeckien, vi sa gång på gång att vi aldrig mer skulle köra det
hållet, men efter Prag så var det bättre den vägen mellan Prag och Dresden är
riktigt bra. När vi började nä'rma oss USTI (gränsen Tjeckien-Tyskland) kände
vi att äntligen lämnar vi Tjeckien men vips så var där ett gigantiskt vägarbete
och de ledde ttrafiken över ett berg genom småbyar bara att bita ihop och köra
på låg växel uppför och motorbromsa nerför. Vi ville inte tanka i tjeckien utan
göra det när vi passerat gränsen och då kom nästa överraskning det finns inga
mackar mellan gränsen och Dresden. Så vi
rullade nästan på ångorna in på en mack i Dresden. Därefter var det dags att leta upp en camping och vi hittade en fin 3 stjärnig camping för 30 euro per natt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar