Klockan 08:00 körde vi och vi hade hela äventyret framför oss först öresundsbron den är ju ganska mäktig i sig men vi är ju lita vana vid den däremot Stora bält bron imponerade lite på Ildi och philip de tyckte den var både hög och lång. därefter stannade vi i flensburg på scandinavian park för att shoppa lite det blev en del gott att dricka. Resan går vidare och nästa händelse där någon av oss reagerade var bron över Kiel kanalen denna tyckte jag (Roger) var läskigt hög, Ildi tyckte det var läskigt med tunneln under Elbe dessutom var där vägarbete så det gick lite sakta. Vi hade beslutat att undvika kassel därför började vi söka efter Camping när vi närmade oss Hannover. Vi körde av mot Celle och kom lite fel men efter ett tag hittade vi en liten Camping som var mysig även om den var ganska sliten. 


Söndag 1/7
Vi Gav oss iväg vid 10 tiden och började vår färd mot munchen, vi hade inte riktigt räknat med att vi skulle köra över ett berg även denna väg så det blev lite frustrerande och det blev ju inte bättre av att vi hade riktigt dåligt väder bitvis samt riktigt dåliga vägar. När vi äntligen kom till Nurnberg planerade vi att vi skulle ta oss till weynar strax söder om munchen, men precis söder om nurnberg var det ett vägarbete som startade just denna dag det genererade gigantiska köer med ett par timmars köande. Vi ändrade planen och valde en stellplats i gredine (stellplats keller) denna kan vi varmt rekommendera för alla som kör söderut platsen i sig var en grusplan men det var rent och fräscht samt riktigt god mat där. Vi betalade 15 euro för övernattningen




Alla vi frågat samt alla inlägg vi hittat på nätet har man sagt att förbrukningen borde ligga på ca: 1 till 1,5 liter per mil detta stämmer ej i vårt fall.

Alla varnade oss för kasselbackarna så dessa undvek vi på vägen ner men nu i efterhand efter att ha klättrat över alperna samt karpaterna så känns det som om att kasselbackarna inte borde vara något problem, nästa gång kör vi där!!!!



.
Måndag 2/7 Kl 07:00 beger vi oss av och har målet inställt på Innsbruck, naturligtvis är det en massa vägarbeten vid munchen så vi känner alla tre att det kan vara lagom att övernatta en till två nätter i österrike. När vi stannar vid en rastplats ca 6 mil från Innsbruck träffar vi ett svenskt par som är vana europa resenärer med husvagn och efter att ha talat med dem en stund så ändrar vi planen och börjar köra mot Garda sjön detta visar sig vara ett fantastiskt smart drag. Naturligtvis så kallsvettas jag (Roger) när vi kör över brennerpasset det är ju högt. Men jag måste erkänna att det var inte alls så farligt som jag hade räknat med. Från Passet och in i italien är det en enormt lång nerförsbacke bara att motorbromsa så fixar man det. I ternto var det dags att köra av motorvägen och köra lite på småvägar. Plötsligt var den där "sjön" och ner till den gick en liten serpentinväg naturligtis så var fotograferna redo för detta dvs inte många foton men några blev det. Väl nere från denna serpentinväg så var det dags att leta campingplats och det var nästa moment för lite frustration. Det är inte som hemma dessa campingplatser ligger uppe på berget och känns väldigt svårtillgängliga dessutom på fel sida om vägen. Men skam den som ger sig vi hittade förmodligen Gardasjöns bästa camping Camping Baldo den ligger precis vid vattnet på rätt sida om vägen. Philp mätte avståndet och vi har ca 15 meter att gå men då tror jag att han har tagit i jag tror att det är max 10. Detta är en helt fantastisk camping dels läget men även ägaren och personalen de får 10 av 10 möjliga i betyg. Vi skulle stanna 2 nätter men vi valde att ta en natt extra. Hade vi kunnat hade vi stannat för alltid.



Tisdag 3/7


På tur i byn där vi bodde


Skulle vara lockande att ta ner båten till Garda för att ha en semesterbostad i denna fantastiska miljö
Piazza i Torri del Benaco varför hittar vi inte så mysiga platser hemma i sverige



Hyfsat bra läge att tillbringa semestern på vi bodde 10 meter från vattnet i Garda

Förvånansvärt är att alla man pratat med sa att bilen skulle dra upp till 1,5 liter per milen faktum är att den drog som mest över Brennerpasset och då drog den 0.82 liter/mil

2012-07-05

Nu har vi anlänt till Venedig, vägen från Garda sjön och hit var en baggis det gick snabbt att köra även om det var ganska mycket trafik. När vi kom in på Campingen skulle vi hitta en plats och tro det eller ej men just nu sitter vi på "uteplatsen" i förtältet men utan att sidorna är på plats och dricker rom o cola (dock ej filip). Mellan oss och havet finns ett buskage men tar man en sten och kastar över buskarna så dimper de ner i Medelhavet. Vi är tämligen överrens om att det ultimata sättet att resa på är med husvagn möjligt att husbil vore bättre men det är en otrolig frihet att kunna resa i den takt man känner för samt dit där man vill för tillfället. I morgon åker vi in till VENEDIG på förmiddagen sen får vi se hur länge vi stannar vi vill ju tillbaka hit och bada. Stranden är fantastisk och det var säkert upp emot 30 grader i vattnet i dag.




Andra dagen i Cavallino så var det dags att besöka Venedig det var verkligen en upplevelse det var vackrare än man kunde föreställa sig dock så var priserna väldigt överdrivna 16 Euro för en öl, en vatten och en Cola fast iofs så hade man fått ge det samma hemma i sverige. Det var enkelt att ta sig in till venedig man tog båten från punta sabbioni och direkt in till Venedig




Båtfärden tog ca 20 minuter och i det fantastiska italienska vädret var det en ren njutning till och med Ildi tyckte det var mysigt, Philip var dock lite trött efter en dag i venedig



Att köra i Italien är inga problem dock är man inte lika hänsynstagande som i tyskland och österrike. Dessutom är det ganska dyrt att köra från Garda sjön till Venedig kostade ca 17 Euro




2012-07-09

I dag den 9/7 på förmiddagen anlände vi till Gyömrö 31 grader varmt när vi klev av bilen NAJS
Vi stannade och övernattade i Zamardi vid Balaton faktiskt en riktigt ok Camping dock var hygienen på toaletterna inte dan bästa. Det positiva var att vi fick en strandplats ca 10 meter från vattnet för 8500 forint/natt.
Philip tar ett kvällsdopp i Zamardi

På Morgonen innan vi gav oss iväg till Budapest

Körningen från Italien till Budapest gick bra , det var helt ok väg tills vi kom till den ungerska gränsen då var det landsväg i ca 100 km och den var ej bra. Det var en del vägarbeten uppe på ett berg och man är nog lite bortskämd av den perfektionism vi har i sverige bla när det gäller att stänga av områden med vägarbeten. Här hade man grävt bort ena filen så det var ett stup på ca en meter från den fil vi körde på och ner till den fil som var bortgrävd.
2012-07-16

I dag måndag den 16/7 kl 08:45 sitter vi åter hemma i köket, och har sovit en natt i vår egen säng.Om pengarna hade räckt till så hade vi gärna varit iväg 2 veckor till eller 3 eller varför inte forever. Det har varit väldigt intressant att se europa från den sida vi sett det. I stort sett kan vi säga att alla de människor vi stött på har varit väldigt trevliga, hjälpsamma och tillmötesgående. I Venedig fick jag en känsla av att vi svenskar många gänger blir förväxlade med tyskar i sydeuropa, damen som ägde camping sanmarco verkade ändra attityd när hon insåg att vi inte var
tyskar (Inte för att svenskar har ett bra rykte , men ibland är det kanske oförtjänt dåligt). Inför denna resan var vi ganska ovetande om vad vi hade framför oss b.l.a så var vi oroliga för hur mycket bilen skulle förbruka, tro det eller ej men förbrukningen har legat mellan 0,77 - 0,82. Vi vet ej om detta beror på den kombination som vårt ekipage består av Saab 9-5 1,9 Tdi 2008 års modell samt en Solifer 550 Glt 1992 årsmodell (Totalvikt 1280 kg) oavsett vilket så är vi jättenöjda med den förbrukningen. Om och när det är dags att byta till en nyare vagn så blir det en solifer igen i samma storlek och absolut inte boogie, vi blev varse om att en större vagn är ingen bra ide om man vill semestra utomlands speciellt då i Italien

Att det blir en nästa gång är helt säkert det var i stort sett det enda samtalen på vägen hem handlade om, vart skall vi nästa gång, när skall vi nästa gång och vilken väg tar vi nästa gång. Något vi var rörande överrens om i dessa diskussioner var att vi skulle besöka Garda sjön igen samt Camping Sanmarco, vi trivdes väldigt bra på båda dessa campingar dock inte så lyxiga men det känns som om att lyxen den har vi i vagnen det viktigaste är platsen vi kommer till. Vi insåg också att vi båda älskar Italien och att det är det resmålet som drar för nästa resa kanske Rimini, Pompej eller varför inte Sicilien.

Nåväl åter till hemresan
Fredag den 13/7 lämnade vi Gyömrö, kl 05:00 steg vi upp väckte barnen för att få hjälp att ta ut vagnen från Ildis föräldrars trädgård





Det var trångt men gick faktiskt smärtfritt. därefter började vi köra mot Rajka. Vädret var mulet vi kände det som att det svenska sommarvädret redan hade nått oss. Väl inne i Slovakien så började det regna dock så är ju vägarna ganska bra i slovakien så det var inte så jobbigt att köra. När vi passerat gränsen Tjeckien-Slovakien var det dags att betala motrvägs skatt 17 Euro, måste säga att det är skandal att de tar så mycket betalt för att köra på de direkt usla vägarna de har i Tjeckien, vi sa gång på gång att vi aldrig mer skulle köra det hållet, men efter Prag så var det bättre den vägen mellan Prag och Dresden är riktigt bra. När vi började nä'rma oss USTI (gränsen Tjeckien-Tyskland) kände vi att äntligen lämnar vi Tjeckien men vips så var där ett gigantiskt vägarbete och de ledde ttrafiken över ett berg genom småbyar bara att bita ihop och köra på låg växel uppför och motorbromsa nerför. Vi ville inte tanka i tjeckien utan göra det när vi passerat gränsen och då kom nästa överraskning det finns inga mackar mellan gränsen och Dresden. Så vi

rullade nästan på ångorna in på en mack i Dresden. Därefter var det dags att leta upp en camping och vi hittade en fin 3 stjärnig camping för 30 euro per natt.  

Vi lämnar Campingen kl ca 08:30 och det gick bra att köra fram till Potsdam men där tog det stopp det var enorma köer (ca 3 timmar) ooops nu sprack planen på att komma hem i dag. När vi väl lämnat köerna så ledde navigatorn oss på en genväg strax innan lubeck så vi kände att vi sparat ca 100 km men när vi kom ut på motorvägen igen så var det åter kö. Då bestämde vi oss för att hitta en camping och övernatta en natt till, vi fann en camping utanför burg denna gång en 5 stjärnig, (64 Euro för en natt). Innan vi kom fram till bron över Fehrmarn stannade vi till på Aral macken detta för att vi inte kunde se några husvagnar som körde över bron och det blåste ganska bra där. på denna mack lyckades Ildi bråka med en man på tyska (intressant scenario). 


Vi lämnar campingen och tänker oss att köra in om Burg för att handla lite men där får vi erfara att i tyskland öppnar inga affärer innan kl 11:00 på söndagar. Vi beslutar oss för att stanna till på Bordershop i stället. När vi parkerat där säger Philip titta en Solifer, och faktiskt det är den första Solifer vi ser efter ca:4000 km. vägen genom danmark gick bra och skall man säga äntligen hemma eller fy fan hemma igen. Vi har haft ett underbart väder fram till det var dags att köra hem, därefter kom molnen och det dåliga vädret.
Nu i Efterhand kan vi bara säga Italien vi kommer tillbaka frågan är bara hur snart vi kan göra det.